Het magazine voor West-Brabant en de Gemeente Tholen
  • Het gratis
    huis-aan-huismagazine
    in uw regio!
  • Buurtbemiddeling Roosendaal

    Roosendaal oktober 2013

    Roosendaal
    oktober 2013

    Elke ochtend een oprecht goedemorgen, in de vakantie elkaars planten water geven en jaarlijks een straatbarbecue. Er gaat niets boven een goede buur. Maar wat als gezelligheid plaatsmaakt voor ergernis en een conflict de sfeer verziekt? Dan kan Buurtbemiddeling Roosendaal uitkomst bieden. De bemiddeling is gratis, onafhankelijk, onpartijdig en effectief. Tweederde deel van alle conflicten wordt na de inschakeling van buurtbemiddeling succesvol opgelost.

    Sinds april 2008 is het mogelijk om bij een burenconflict een beroep te doen op buurtbemiddeling. Coördinator Pascal Vos stuurt 26 vrijwillige bemiddelaars aan. “Die hebben we ook hard nodig. Momenteel zitten we op vijf zaken per week en dat is drie keer zoveel dan een half jaar geleden”, meldt zij. De stijging komt volgens haar doordat het project bekender is geworden, al kan ook de crisis een rol spelen.

    De conflicten komen in heel de gemeente Roosendaal voor. “In alle wijken en onder alle lagen van de bevolking. Het kan iedereen overkomen. Daar hoeft niemand zich voor te schamen en zeker niet om het op te willen lossen. Niemand wil immers een conflict met de buren.”

    Vrijwilligers

    Het succes van de buurtbemiddelaars is vooral te danken aan de opzet. “Wij zijn vrijwilligers en geen autoriteit”, legt bemiddelaar Rien van Ginneken uit. “Wij zijn onafhankelijk, onpartijdig en zelf een bewoner. We bemiddelen in het oplossen van het conflict en gaan samen met beide buren op zoek naar een acceptabele situatie.”

    Vrijwillig betekent zeker niet ondeskundig. “Vooraf krijg je als nieuwe vrijwilliger een gedegen opleiding. In drie dagen leer je hoe om te gaan met conflicten. Ook houden we onderling bijeenkomsten, waarbij we ervaringen delen en situaties trainen. Mochten we er niet uitkomen, dan hebben we een professionele achtervang.”

    Duo’s

    De buurtbemiddelaars gaan met z’n tweeën op pad. “Ik stel de duo’s samen op basis van iemands kwaliteiten en eigenschappen. Zij moeten elkaar aanvullen”, vertelt Pascal. “De bemiddelaars gaan eerst het gesprek aan met de melder. Daarna wordt de andere partij gehoord. Vervolgens nodigen de bemiddelaars de beide buren uit voor een gesprek op neutraal terrein. Uiteindelijk streven we naar een oplossing die voor iedereen acceptabel is. Bij twee van de drie conflicten hebben we succes. Zo niet, dan komt het vaak omdat de andere partij niet wil meewerken.”

    Dieper

    De oorzaak van de klachten is breed. Geluidsoverlast, parkeerproblemen, een erfafscheiding of stankoverlast. “Bedenk het maar en het komt voor”, zegt Rien. “Maar het conflict is vrijwel nooit de kern van het probleem. Het zit veelal dieper. Daarom kun je vaak pas later in het traject de angel eruit halen.” “Een mooi voorbeeld is een vrouw die in een flat woont en last had van jonge kinderen die steeds over de galerij renden”, vult Pascal aan. “Opvallend was dat er verder niemand last van had. Uit het gesprek bleek dat de vrouw geen kinderen kon krijgen en door de buurkinderen daar steeds mee werd geconfronteerd. Dankzij bemiddeling is het nu zelfs zo, dat de vrouw wekelijks de kinderen gaat voorlezen.”

    Vrije tijd

    De buurtbemiddelaars offeren hun vrije tijd op om problemen van een ander op te lossen. Rien vindt dat niet vreemd. “Als je een kind ziet vallen, dan help je die toch ook?”, reageert hij schouderophalend. “Als ik mee heb kunnen helpen om een conflict op te lossen, dan is het van ‘yes’. Maar je leert er zelf ook van, je ontwikkelt je communicatieve vaardigheden.”

    Kostenbesparend

    Buurtbemiddeling lost niet alleen conflicten op, maar werkt ook kostenbesparend. “Omdat wij werken met vrijwilligers, is onze bemiddeling veel goedkoper dan bij de professionele instanties. Bovendien is het voor de betrokkenen veel prettiger”, benadrukt Pascal. “Soms verwijzen de woonconsulent, de wijkagent of de gemeente de mensen door. Wij stimuleren de mensen om zich te melden voordat het conflict te hoog oploopt. Men hoeft geen schroom te voelen om naar ons toe te stappen. Alle gesprekken zijn strikt vertrouwelijk. Wij bieden buurtbemiddeling aan als een cadeautje.”

    Buurtbemiddeling Roosendaal, HetPunt, Laan van Brabant 50, tel. 0165-580399, e-mail buurtbemiddeling@hetpunt.nl

    Tekst en foto Jan Willem van Bodegom

     



    Bekijk online

    Ook in deze editie